onsdag 28. mai 2014

Siste uke og farvel til spesialklassen på David Livingstone

En uke igjen av mitt opphold i Zambia. Litt godt å komme hjem, men også litt trist.
Hadde min siste dag med favoritt spesialklassen på david livingstone idag og her er noen bilder fra dagen.

mandag 5. mai 2014

Ask skaper arbeidsplasser

Nå gjenstår kun en måned av oppholdet og det er på tide med et blogginnlegg med litt bilder.

Ask Skaper Arbeidsplasser
Min sykkel har siden anskaffelsen i januar blitt en gjenganger på service(punkteringer, pedalutskiftninger, hjuloppstramming, pumping osv).  Den har blitt reparert rundt 15 ganger og før måtte jeg gå rundt 15-20 min til nærmeste sykkelreparatør for å få den fikset. Heldigvis har mine gode naboer sett denne glimrende karrièremulighet og startet en bikeshop like ved huset mitt. En punktering koster 3kr! Konkluderer med at Ask skaper arbeidsplasser og fornøyde arbeidere.
3 "Fagmenn" på jobb her!

Siavonga Festival
Har ellers brukt min påske ved Lake Kariba, nærmere bestemt Siavonga Festival. Utrolig idyllisk sted med kjempestemning. Anbefales!

Admiral P var i Zambia og rocka scena! Jada!

En måned igjen av oppholdet!

fredag 4. april 2014

8 months within my stay and I don’t want to go home :/

It’s been a while since I have been blogging. That’s because I have been busy working and enjoying life. I`m 8 months within my stay and only have 2 months left here :/

Here I`m facilitation about First Aid for the youths on a peer leader education weekend.

My special class at David Livingstone makes me happy every Wednesday. Fantastic people :)

Lately there have been a lot of visitors from Norway the last months. Sandra(friend from Norway), My Parents and a big school class from Solborg Folk high school.

The moon creates the rainbow at Victoria falls. It’s called Lunar rainbow, Pretty cool!

Time goes extremely fast and I really gotten used to the Zambian way of living, Relaxing and no worries…
Now I suddenly have to start applying for jobs and studies at home. Wish I could start a business down here and live the rest of my life in the African way, but then again. I have a girlfriend and  responsibilities back home :) And off course I miss my girl and norway :)

mandag 10. februar 2014

Hvem trenger OL når man har Japansk Rugby ?

Dagene går og regnet faller! Blir dessverre lite OL her nede fordi Supersport heller vil vise Japansk Rugby og Cricket. De har faktisk rettighetene til alle øvelsene, men når de først skal vise noe så må langrenn og skiskyting vike til fordel for kunstskøyter og bob.

Ukene mine går fort med stort sett samme program. Fotballtreninger tirsdag og torsdag, mens onsdagen er fullpakket med lek/gym med funksjonshemmede barn og Samtalegrupper med ungdom. Spiller også fotballkamper 1-2 dager i uken og vi har vunnet det meste.

Bruker dagen idag til å planlegge kommende Leader Level One kurs som går over hele helga.
Denne gangen skal jeg holde foredrag om First Aid og Drug and substance abuse.

Nevner også at NIF var på besøk og sjekket opp og så på forholdene sist uke. Får også rimelig mye besøk fra Norge i ukene framover, så det blir bra:)

Her noen bilder fra de siste ukene:
Ulykker i trafikken skjer hvert minutt i Afrika

Tunge Dager for United Fans. Men denne gutten holder i hvert fall motet oppe!
Sport med funksjonshemmede unger.

Vasking av klær :)

mandag 27. januar 2014

Feriebilder and back to work!

Blitt en stund siden sist blogginnlegg fordi mye har skjedd de siste ukene/månedene. Først begynte det med besøk av Kamilla i Livingstone før vi fløy videre sammen til Cape Town. Ble totalt forelsket i Cape Town og har ekstremt lyst å bo der i fremtiden. Når Kamilla hadde reist ble det en uke med studier og 10 sp på University of western cape. Videre gikk turen til Nambia med Anita og Ruben. Deretter tilbake til Sør Afrika hvor jeg, Anita og Sigve kjørte garden route fra Stellenbosch til Durban og videre til Swaziland. Deretter avsluttet vi med å fly til Johannesburg til Tofo hvor vi hadde 11dager.

Livingstone, Zambia og Chobe, Botswana

Cape Town, South Afrika
Camps Bay

Table Mountain

Nelson Mandela døde og dagen etter var vi på besøk på cella hans på Robben Island. Veldig spesielt!

Namibia

Kajakk med seler og delfiner i Walvis Bay, Namibia.
4-hjuling og Go cart i Ørkenen
Sandboarding, Swakopmund.

Sør Afrika, Roadtrip fra Stellenbosch - Durban - Swaziland

Mozambique, Tofu - Inhambane.
Bodde 11 netter på et fantastisk sted, "Mozambeat" Anbefales!
Snorkling med Whalesharks (som kan bli 13 meter lange)
Dykkerlappen ble også tatt :)

Nemo fisk!

Tilbake til hverdagen, Livingstone Zambia:

Ja, Menn kan faktisk vaske klær!
Barna i Familien jeg bor hos.

Veldig godt å være tilbake og i gang med jobben. Ser ut til at det kan bli endel besøk i tiden framover så prøver å jobbe mest mulig nå sånn at jeg kan ta fri når besøket skulle komme.
Skal prøve å oppdatere bloggen igjen om en 2 ukers tid.

fredag 1. november 2013

Dagene går, Regnet faller og det feires Nasjonaldag

Ikke mye nytt, men dagene går :) Legger ut noen bilder fra de siste ukene:
Independence day
Frigjøringsdagen 24 oktober blir ikke feiret på samme måte som i Norge. Likevel så jeg både et slags tog og noen drakter.

Mine 2 søsken var uansett i slaget og hadde pyntet seg. Ellers hadde vi i Edusport en turnering som innebar netball, fotball og lifeskills leker. Vi ga beskjed om at turneringen startet kl 08.00, men den var selvsagt ikke i gang før 11.30. Jeg begynner  å bli vant og møtte opp 10.30, så måtte bare vente i 1 time denne gangen.

Her er det matlaging som gjelder. Jeg fikk tacolefser av mine 2 norske søstre og prøvde å lage taco her om dagen. Mora i huset i begynnelsen var svært skeptisk til at jeg skulle sette i gang å lage mat, men når maten var ferdig var hun overbevist.

Nå tenker jeg mamma i Norge er stolt av gutten sin.
Svaret er forresten NEI!  Jeg skjønner at mange lurer, men jeg har faktisk ingen universitetsutdanning innen ernæring eller heimkunnskap.

Endelig litt regn.
Det har ikke regnet siden April og det er naturlig nok meget uvant for en nordmann. Når det først kommer regn her så kommer det plutselig og MASSE!!!

Når regnet kommer er det tid for film. Savner ikke kino så mye når vi har 3D tv med 3D briller og Pirates of the Carribean.

Victoria Falls Bridge Besøk
Ruben var på besøk fra Lusaka og en lokal Gründer ville sykle oss ut til Victoria Falls broa. Sykkelen hadde 1 pedal og en liten eldgammel slede bakpå. Jeg mente det var på grensen til slaveritendenser, men Ruben fikk overtalt meg.
Forhandlingene begynte på 150 kr og ble avsluttet på 20 kr tur/retur. Ingen av oss hadde tidligere vært på broa så vi visste lite hva slags avstand vi forhandlet om...
Det viste seg å være en 330meter lang tur, så i etterkant følte vi at 20 kr var mer enn nok.
Når det skal sies var dette en gammel kar med kun en pedal på en elendig sykkel med 172 kg på baken. Imponerende.